Tip na výlet
Gemerské spojky
Po viedenskej arbitráži dňa 2. novembra 1938, pripadla veľká časť územia južného Slovenska Maďarsku. Po zabratí územia maďarskou armádu, nastali ťažkosti v oblasti dopravy aj v regióne Gemer-Malohont, ktorý prišiel o dôležité železničné uzly Jesenské, Rimavská Sobota, Tornaľa, Rožňava. Tým bola oklieštená železničná doprava v tejto oblasti. Po vyhlásení Slovenského štátu sa začalo projektovanie nových komunikácií, ktoré by nahradili vzniknuté medzery v doprave.
Nová železničná trať mala spájať Tisovec so Slavošovcami. Stavba tzv. Gemerských spojok trvala až do vyhlásenia SNP v auguste 1944. Po vojne sa ešte uvažovalo o dostavbe, ale nakoľko sa Československá republika obnovila v pôvodných hraniciach, výstavba bola v roku 1949 definitívne ukončená. V súčasnosti sa nám v krajine zachovali prvky tejto stavby, ako aj hotové objekty ktoré je možné navštíviť ako turista i cykloturista.
Sú nimi Koprášsky (Mníšanský) viadukt, Koprášsky tunel, Tunel pod Dielikom a najznámejší Slavošovský tunel (Tunel pod Homôlkou), ktorý je prístupný verejnosti a prechádza ním oficiálna cyklotrasa. Tunel so svojou dĺžkou 2401 m spája dva slovenské kraje, je najdlhším cyklotunelom v Európe a tretím na svete.
Viac informacii: https://www.regiongemer.sk/objavuj/gemerske-spojky/
Náš tip: objavte Gemerské spojky v sedle bicykla, pripravili sme pre Vás niekoľko cykloturistických potuliek v okolí. 48.674752, 20.230857